The Next Wave - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Rein & Ann Vries - WaarBenJij.nu The Next Wave - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Rein & Ann Vries - WaarBenJij.nu

The Next Wave

Door: Reindert en Anneke

Blijf op de hoogte en volg Rein & Ann

09 Oktober 2016 | Griekenland, Lesbos

Schrijvend op het dek van het zeiljacht de Next Wave, kijken wij om ons heen. Vanuit de haven zien we uit op de Turkse kust. We kunnen ons de nieuwsbeelden nog goed herinneren van de vluchtelingen die deze overtocht gemaakt hebben. Het heldere blauwe water klotst nu rustig tegen het schip aan, geen wolkje aan de lucht.

Op dit moment is het ruim een maand geleden dat wij de keuze maakten om de 'Refugee DTS' te volgen op het Griekse eiland Lesbos. In deze vier weken zijn we druk bezig geweest met de voorbereidingen en het nemen van afscheid met familie en vrienden voor het komende half jaar .
De zes maand durende school is opgesplitst in een zogenaamde 'lectuur' en 'outreach' fase. In de eerste fase zullen we onderwijs ontvangen waarna we de opgedane kennis in de tweede fase in praktijk gaan brengen.

Na een voorspoedige reis zijn we veilig aangekomen op het Griekse eiland Lesbos. We werden heel hartelijk ontvangen door de crew van het schip die ons oppikte van het kleine simpele vliegveld in Mytilini, de hoofdstad van het eiland. Ondanks dat we onszelf moeten trainen om ons uit te drukken in het Engels , hadden we al erg prettig contact. We zijn bijzonder bevoorrecht met een tweepersoons kamer, op een zeilschip waarin alle ruimte maximaal wordt benut. Zo had ik (Reindert) moeite om de deur van de wc dicht te doen zonder er zelf tussen te zitten. Het schip wordt op dit moment bemand door een groep van ongeveer 35 mensen wat bestaat uit studenten, staff en vrijwilligers. De vrijwilligers komen en gaan, sommige blijven een paar weken, anderen een paar maanden.

In deze tijd waarin we veel spraken over de stappen die we hierin namen hebben we veel geluisterd naar het nieuwe album van de band Switchfoot. Het nummer 'If the house burns down tonight' zette ons in het bijzonder stil bij het vertrekken en het achterlaten van onze 'zekerheden'. Alles achter ons laten en toch alles hebben wat we nodig hebben. Het is goed om na te gaan wat je echt nodig hebt in je leven.

Momenteel hebben we nog wat vrije tijd. In deze vrije tijd verkennen we het eiland en maken we kennis met de mensen op het schip. Zondag start onze school en zullen we elke dag een druk programma volgen. In de tweede week zullen we naar het kamp Moria gaan. Dit is het meest hulpbehoevende kamp op het eiland. We zijn erg benieuwd hoe dit zal zijn. We houden jullie op de hoogte!

By the way, het is vandaag precies een jaar geleden dat wij getrouwd zijn. Bijzonder dat juist vandaag de officiële start van de school is.

Wil je ons sponsoren hieronder hebben we ons rekeningnummer genoteerd.

NL72INGB0657093602 ter name van R.R de Vries

• 09 Oktober 2016 - 16:54

Simeon En Rianne :

Heel bijzonder!! Heel veel zegen. Ben benieuwd naar jullie belevenissen

• 09 Oktober 2016 - 17:27

Matthijs:

Mooi om zo met jullie mee te leven!
    Groetjes, Erna, Matthijs en kids.

• 09 Oktober 2016 - 18:21

Joke Peters:

Lief bruidspaar, Hartelijk Gefeliciteerd met deze dag! 1 jaar al weer en ik mocht er bij zijn.
    Heel veel Zegen daar. liefs Joke en ook vast van Jan.

• 09 Oktober 2016 - 18:22

Janneke:

Fijn om jullie te kunnen volgen zo!! Heel veel zegen!

• 09 Oktober 2016 - 18:35

Roelof En Dineke:

Mooi om zo jullie te mogen gaan volgen! Succes Riendart en Anneke;)

• 09 Oktober 2016 - 20:48

Bertram En Rinanda:

Van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag!
    Gods zegen toegewenst, mooi dat we op de hoogte kunnen blijven door jullie reisverslag.

• 09 Oktober 2016 - 22:28

Sietske:

Leuk om jullie zo te volgen,heel veel succes Anneke en Reinder.

Groetjes Sietske

• 09 Oktober 2016 - 23:06

Andrea :

Lieve anneke en reindert,
    Heel veel Zegen voor jullie roeping. Bijzonder zo precies 1jaar later. Dat hadden jullie toen niet kunnen denken. En leuk zo jullie via dezelfde site als mij te kunnen volgen

• 10 Oktober 2016 - 04:53

Gerrit En Auktje:

Van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag!
    Een bijzondere roeping, we leven met jullie mee. Succes en sterkte! We bidden voor jullie.

• 10 Oktober 2016 - 17:12

Janny Huizenga:

Een hele goede tijd op Lesbos!
    Dat de Here jullie werk zal zegenen!
    lieve groet Janny

• 10 Oktober 2016 - 18:41

Peter & Monique:

Bijzonder hoe jullie weg gaat. We willen het graag volgen. Gods zegen en leiding bij het onderwijs en werk.
    Peter en Monique Mulder

Rein & Ann

Wij zijn Reindert en Anneke. We houden deze blog bij omdat we een DTS gaan doen. Een DTS is een Discipelschaps curus. En deze DTS is speciaal gericht op vluchtelingen. De eerste 3 maanden zijn we op Lesbos, in deze 3 maanden krijgen we onderwijs en zullen we uiteraard ook al de vluchtelingen gaan helpen. Daarna gaan we 3 maanden op outreach, we weten nog niet waar dat is. Dit kan in Griekenland of Turkije zijn. In die 3 maanden zullen we veel onder vluchtelingen werken. We vertrekken op 6 oktober en op 9 oktober start de DTS. We hebben er zin in en we vinden het erg leuk als je ons volgt op deze blog!

Actief sinds 29 Sept. 2016