GRENSVERLEGGEND - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Rein & Ann Vries - WaarBenJij.nu GRENSVERLEGGEND - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Rein & Ann Vries - WaarBenJij.nu

GRENSVERLEGGEND

Door: Reindert en Anneke

Blijf op de hoogte en volg Rein & Ann

18 December 2016 | Griekenland, Lesbos

Soms blijven kleine dingen je bij. Zo herinner ik me bijvoorbeeld nog dat ik op een zonnige dag samen met Anneke, in het begin van onze relatie, aan het vliegeren was op een strand in België. Er stond veel wind en we wisten ons zo te positioneren dat we samen de kracht op de lijnen verdeelden door met ons gewicht tegen de wind in te hangen en onze voeten schrap te zetten in het zand. Het was de enige manier om niet continue achter de vlieger aangetrokken te worden. Anneke tussen mijn armen in, want tja, ze moest hoe dan ook, van mij, de kick ervaren die het vliegeren je kan geven. Ik kan me voorstellen dat het er af en toe bijzonder uitzag wanneer een windvlaag grip op ons kreeg en ons weer voortrok over het strand. Een strandganger merkte dit op en maakte enthousiast een aantal foto's. Hij kwam naar ons toe, en zei tegen ons: 'Jullie zijn een grensverleggend stel!' de man die ik achterin de veertig schatte, keerde zich om en liep weer weg nog voordat ik iets terug kon zeggen.

Het bracht mijn gedachten naar de vele grensverleggende stellen, families, die gevlucht zijn uit de kaders van daar waar ze grootgebracht werden. Zij die hun leven riskeerden om aan land te komen, hier over de grens. Alles achter gelaten te hebben. Zij die terugkijkend op 2016 zichzelf afvragen, waar de grenzen liggen tussen geweld en vrede, tussen hoop en wanhoop, tussen blijdschap en verdriet. Zij die de grens tussen 2016 en 2017 zonder voornemens, voorbij laten gaan in onzekerheid, niet wetend hoe dit nieuwe jaar er voor hen uit zal zien.

De afgelopen twee week hebben wij lessen gekregen over relaties en het koninkrijk van God. De diversiteit van God stond hierin centraal. Het is Gods wil dat we genieten van zijn diversiteit. Zijn koninkrijk is eenheid in diversiteit en hoort daarom plaats te krijgen in alle facetten van de samenleving. De lessen over relaties waren ook bijzonder en gaven ons de gelegenheid om ons bewust te worden van de relatie die we hebben met elkaar en met de mensen om ons heen. We ontdekten opnieuw hoe bijzonder vriendschappen zijn en zien hierin het relaterende hart van God.

Na de jaarwisseling zullen we beginnen aan het tweede deel van de school, namelijk de outreach- fase. We zullen naar verschillende plekken gaan om daar de lokale kerk te helpen in het werken met vluchtelingen. Het programma zal in deze fase weer verschillend zijn van wat we de eerste drie maand gevolgd hebben. De focus is nu echt op het uitdragen van Zijn liefde aan de mensen door volledig te gaan werken met vluchtelingen en plaatselijke kerken. We zien hier erg naar uit en wachten nog op meer informatie over de precieze invulling hiervan. Komende maand zullen we hier verder op voorbereiden. Ook vieren we deze week natuurlijk onze verjaardagen. Reindert op 20 december en Anneke vier dagen later. Het is een zegen om dat hier te kunnen vieren. Natuurlijk zullen we ook kerst gaan vieren met alle aanwezigen op de boot. Wij genieten hier van de diversiteit en het samen zijn en leven met deze mensen.

Vorig weekend hebben we de ouders van Anneke op het eiland mogen ontvangen. We zijn erg dankbaar voor de tijd die we met hen door hebben mogen brengen. We genoten van het samenzijn, de warme douches in het hotel en de vele gesprekken. Tof dat we ze onze plek konden zien en dat ze wat konden proeven van ons leven hier. Leuk om dit voorafgaand aan hun jubileum te doen, op 20 december hopen zij namelijk 25 jaar getrouwd te zijn.

Afgelopen week hebben we onze ervaringen hier op Lesbos mogen delen met de Bijbelstudie groep in Emmeloord. We konden daar middels een Skype verbinding aanwezig zijn. Wat was het bijzonder om zo samen te komen, ons met hen verbonden te voelen en onze passie te delen in de hoop die we in Hem hebben!

Wij zijn er nog niet, elke dag weer leren wij onze grenzen opnieuw te verleggen. We dienen een God die zijn grensverleggende liefde heeft getoond aan ons. We leren steeds meer zonder grenzen te vertrouwen op Hem. Zijn kracht en Zijn aanwezigheid om ons heen in alle elementen van het leven. We houden vast aan dat geen wat ons beloofd is, wij houden koers en streven naar Hem die het begin en het eind is. Wij zoeken naar Zijn wil en zien zijn zegen en goedheid in het verleden, hebben onze ogen gericht op de toekomst en leven zijn liefde uit vandaag. Een leven met Hem is grensverleggend.

We weten ons erg gezegend met jullie medeleven en support! In Hem verbonden bidden we voor jullie en wensen wij jullie een grensverleggend tweeduizend zeventien toe.

• 18 December 2016 - 17:20

Janneke:

Heerlijk om te lezen!!

• 18 December 2016 - 19:08

Margreet:

Fijn om te lezen, we bidden voor jullie. God is goed!!!

• 18 December 2016 - 19:12

Lydia :

Mooi om te lezen! Heel veel zegen gewenst!

Groetjes Lydia

• 19 December 2016 - 11:34

Joke Peters:

We blijven voor jullie bidden, Gods nabijheid toegewenst.
    En ook heel veel sterkte.

Liefs van Joke.

• 19 December 2016 - 14:49

Petra Luyben:

Nog steeds erg leuk om te lezen dat dit is wat jullie zo graag willen en er veel uithalen. Ik heb veel respect voor jullie en wat jullie doen. Een goed uiteinde en een gelukkig nieuwjaar!

Groetjes Petra

• 19 December 2016 - 16:39

Coralie Vink:

Toppers!! Heel veel zegen met jullie mooie werk

• 19 December 2016 - 22:19

Harm Tempelman:

Heel veel sterkte met jullie mooie werk in Lesbos. Goede feestdagen.
    Van deze plaats ook de hartelijke gelukwensen met het jubileum van jullie ouders.

Hartelijke groet Harm en Gea.

• 20 December 2016 - 23:58

Andrea Kingma-van Ommen :

Gefeliciteerd reimdert met je verjaardag. We hopen dat jullie het goed hebben gehad vandaag. We wensen jullie nog veel Zegen toe en dat jullie nog meer tot Zegen mogen zijn. Liefs de kingmaatjes

• 23 December 2016 - 10:35

Annelieke:

Wat kan je toch mooi schrijven Reindert! Je schrijfstijl raakt en ontroert! Beide gefeliciteerd met jullie verjaardag! Liefs!

• 24 December 2016 - 01:55

Rebecca De Haas:

Met God springen we over hoge muren' shalom
    God zegen❣️

• 25 December 2016 - 20:40

Gerrit Beking:

Geliefde Reindert en Anneke...gaaf om op deze wijze te lezen hoe in de miserabele omstandigheden van de vluchtelingen in het vluchtelingenkamp jullie (en anderen waaronder Jeroen van Kalsbeek uit Hengelo) door de Here ingeschakeld zijn en worden... om door praktische dingen heen hen behulpzaam te zijn...naast hen te staan ... om daardoor heen Zijn alles overtreffende liefde en genade te tonen...en Hem daarbij aan te roepen.... dat kan ook voor hen hoop, hulp en herstel tot gevolg hebben juist te midden van al hun wanhoop, pijn en verdriet en met de woorden van jou/jullie... dat is echt grensverleggend bezig zijn.... zoals dat ook in Psalm 107 wordt beschreven...liefdevolle groet, Gerrit Beking.