Onthaal Contrast - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Rein & Ann Vries - WaarBenJij.nu Onthaal Contrast - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Rein & Ann Vries - WaarBenJij.nu

Onthaal Contrast

Door: Reindert en Anneke

Blijf op de hoogte en volg Rein & Ann

04 December 2016 | Griekenland, Lesbos

Midden in de vluchtelingencrisis die voor jullie al wat minder spreekt, volg ik voor zover dat kan, het laatste nieuws vanaf het Griekse eiland Lesbos. Wat voor jullie meer spreekt is het Sinterklaas feest dat ook dit jaar opnieuw bewezen wordt door de nieuwswaardige artikelen over de wijze waarop deze traditie gevierd zal worden. Want laat het duidelijk zijn: Er is geen discussie over het feit of we deze traditie doorzetten, enkel alleen over de wijze waarop.

Juist in deze afstand, samenlevend en werkend met een diversiteit aan cultuur, leer ik de uniciteit van dit Sinterklaas feest kennen. Ja, dit jaar staat voor mij dit feest nog meer in contrast met de vluchtelingen crisis, waarin de situatie verslechterd. Even kan ik terughalen hoe wij Sinterklaas ontvangen als hij ons land intreed. Winkeliers, steden en televisie bereiden zich voor op het onthaal. Ik zie het pijnlijke contrast tussen een rijkgevulde pakjesboot en rubberboot volgepakt met levens, afgezet door profiteurs van deze situatie. Gedropt op onstuimige zee. Onbekend. Onthaald in ondenkbare condities. Ver van een warm welkom. Ver van mensen die hen opwachten om hen te ontvangen, op te nemen in huizen en te voorzien van waardigheid. Chaos in de al- getraumatiseerde levens, onzekerheid na vluchten uit- niet menselijke omstandigheden.

De afgelopen periode hebben we naast de lessen over het vaderhart van God en het leven met Jezus, een diepe focus gelegd op het werken in het kamp. Geschokt waren wij toen we als eerste hoorde dat kort na onze shift een brand in het kamp ontstond. Een incident met een gasfles wat de aanleiding was voor een brand kostte het leven van een vrouw en kind. Het vuur bracht in vele vluchtelingen, destructie naar boven wat leidde tot het opzettelijk in het brand steken van één derde,van het vluchtelingenkamp. Je ziet hierin de hopeloosheid, pijn en het verdriet wat in zo velen schuilt. Het was bijzonder om actief te kunnen helpen vlak na deze brand met het herordenen van het kamp en het uitgeven van tenten. Een bijzondere leegte was af te lezen van de gezichten van de vluchtelingen die zo op zoek zijn naar vastigheid, veiligheid en vervulling.

Het kamp was nog niet geheel heropgebouwd of de vluchtelingen hadden te dealen met een aantal dagen flinke regenval en onweer. Vele tenten waren hier niet tegen bestand. We hebben naast het distribueren van dekens en tenten, geholpen met het graven van kanalen om het water in het kamp enigszins te geleiden. Bijzonder om te merken is het feit dat we juist in deze omstandigheden Zijn Liefde en Hoop meer dan ooit kunnen laten zien. De vluchtelingen zien dat de organisatie waarvoor we werken dag en nacht klaar staat om hen te helpen. Ze zien dat onze Hoop en Passie in de hulp die we bieden niet afhankelijk is van bovenstaande omstandigheden.

De vluchtelingen zijn actief in het protesteren in de hoofdstad van het eiland. Dit gegeven vuurt de partijen aan op het eiland, die zich meer zichtbaar profileren tegen de vluchtelingen.

Vanaf volgende week zullen we twee dagen het kamp bezoeken, op de maandag en de dinsdag. Op de donderdag zullen we de vluchtelingen die als vertalers werken ontvangen op de boot, om ze letterlijk uit de situatie te halen en deel te laten zijn van onze groep. Volgende week hopen we de ouders van Anneke te ontvangen op het eiland we zien er naar uit om tijd met hun door te brengen.

De locatie voor de tweede deel van onze DTS is bekend. We zullen vanaf begin januari fulltime gaan werken onder vluchtelingen en zullen kerken hierin ondersteunen. De laatste twee weken van de DTS wat begin maart zal zijn, zullen we doorbrengen in Biarritz, zuid Frankrijk.

Het gaat bijzonder goed met ons. We zijn erg gelukkig met elkaar en deze bijzondere kans om van betekenis te zijn in deze crisis. We zien elke dag weer hoe waardevol het is om hier te zijn en hoe de aanwezigheid van de liefde van Jezus in ons, situaties om ons heen veranderd. We weten ons enorm gezegend en zijn ontzettend dankbaar voor alles wat wij van Hem ontvangen. We zijn jullie ook dankbaar voor jullie support, jullie medeleven en gebeden. Dat maakt het verschil!

• 07 December 2016 - 11:46

Rebecca:

Bless you! Keep up THE Good Work..
    Shalom!

• 08 December 2016 - 21:24

Joke Peters:

Lieve Anneke en Reindert,

Ik heb echt bewondering voor jullie.
    Weet dat we voor jullie blijven bidden.

En geniet ...... van dit weekend.

Dikke knuffel van Joke.

• 11 December 2016 - 11:47

Auktje Knol:

Lieve Reindert en Anneke,
    Alweer een mooi verslag waarin jullie je bijzondere tijd met ons delen.
    We wensen jullie Gods zegen van harte toe!
    t.Auktje

Rein & Ann

Wij zijn Reindert en Anneke. We houden deze blog bij omdat we een DTS gaan doen. Een DTS is een Discipelschaps curus. En deze DTS is speciaal gericht op vluchtelingen. De eerste 3 maanden zijn we op Lesbos, in deze 3 maanden krijgen we onderwijs en zullen we uiteraard ook al de vluchtelingen gaan helpen. Daarna gaan we 3 maanden op outreach, we weten nog niet waar dat is. Dit kan in Griekenland of Turkije zijn. In die 3 maanden zullen we veel onder vluchtelingen werken. We vertrekken op 6 oktober en op 9 oktober start de DTS. We hebben er zin in en we vinden het erg leuk als je ons volgt op deze blog!

Actief sinds 29 Sept. 2016